You are currently viewing Jak poradzić sobie z zamartwianiem się i narzekaniem?

Jak poradzić sobie z zamartwianiem się i narzekaniem?

Zacznę od dobrej wiadomości, nikt z nas nie przychodzi na świat z tendencją do narzekania i zamartwiania się. Taki sposób myślenia to nawyk, który jak każdy inny kształtuje się w trakcie naszego życia.

A teraz trochę gorsza informacja. Zamartwianie się tak nam weszło w krew, że złowieszczy sposób myślenia wywołujemy jakby na zapas. Dodatkowo tkwi w nas mylne przekonanie, że martwić się trzeba, bo gdy tego nie robimy to znaczy, że nam nie zależy.

Pamiętaj zamartwianie się i czarnowidztwo tworzą spiralę negatywnych myśli oraz zachowań, które opierają się na błędach myślowych.

Najczęstsze błędy myślowe i sposób przeciwdziałania:

Negatywy, czarnowidztwo i narzekanie:

Błędy myśloweAntidotum
Im więcej oglądasz złych wiadomości i słuchasz narzekania, tym więcej zyskujesz negatywnych informacji o świecie, a mózg bezkrytycznie przyjmuje treści, które słyszy, widzi i czuje.    – Jeżeli to możliwe, pozbądź się TRUCICIELI ze swojego otoczenia.
– Ogranicz do minimum słuchanie negatywnych wiadomości.
– Częściej włączaj muzykę relaksacyjną lub tę, która wywoduje w Tobie pozytywne odczucia.  
stajesz się tym, czym karmisz mózg
Źródło: zmien_siebie
https://www.instagram.com/p/CFZcpxLJ7qd/

Wyolbrzymianie:

Emocje najczęściej są złym doradcą.– Zanim cokolwiek zrobisz lub pomyślisz, zauważ swoje myśli i emocje „tu i teraz”.
– Zastanów się, jak ta sprawa jest ważna dla Ciebie w skali 1-10 pkt. Może się okazać, że tak naprawdę, nie ma większego znaczenia, a zabiera ci energię i radość dnia. Niepotrzebnie nakręcasz się. A więc jeżeli nie jest ważna, zajmij się tym co naprawdę jest dla ciebie ważne. Natomiast gdy sprawa ta ma rzeczywiście duże znaczenie, skoncentruj się na rozwiązaniach. Pozwól jednak wcześniej opaść emocjom.
Idź więc na spacer, posłuchaj muzyki, weź relaksacyjną kąpiel. Po prostu zrób coś, co daje ci przyjemność. Kiedy emocje odpuszczą, szukaj rozwiązań.

Negatywne znaczenie słów:

Język, który używasz ma potężny wpływ na twoje myśli i zachowanie.
Profesor Elizabeth F. Loftus udowodniła, jak bardzo nasza perspektywa odbioru informacji zależy od słów, które używamy.   Ankietowanym zadano pytanie:
Wersja 1: z jaką prędkością jechał kierowca, który ROZTRZASKAŁ się o drzewo? Wersja 2: z jaką prędkością jechał kierowca, który ROZBIŁ się o drzewo”.
Okazało się, że w drugim przypadku ankietowani wskazali niższą prędkość niż w przypadku pierwszym.
– Unikaj skrajnie negatywnych określeń. Zamiast słów „obrzydliwe, ohydne, paskudne” używaj „nieładne; nie w moim guście”. W ten sposób nie nastawisz mózgu na mocną reakcję.
– Zamiast słów „muszę, powinnam” używaj: chcę, mogę, wybieram… Ogólnie ujmując, wszelkie nakazy generują w nas opór, który nie motywuje do działania. Chętniej robimy coś, gdy chcemy, a nie gdy musimy.
– Uśmiechaj się – do mózgu dociera informacja, że jesteś bezpieczna.      

Ograniczające przekonania:

Przekonania typu: „nie da się”, „nie mam wpływu”, „nie uda się” czyli nieuzasadniona pewność, że nic nie możesz zrobić z sytuacją, w której się znalazłaś.  Zamiast „nie da się”, zastanów się, czego potrzebujesz, żeby się dało – szukaj rozwiązań, nie tkwij bezradnie w wyuczonej strefie komfortu – miej odwagę stawić czoła zmianom.    

Inni są winni, nie ja:

Bycie roszczeniowym: „mnie się należy”, „to jest niesprawiedliwe”, „inni są winni, nie ja”.
Np. widząc ładną, zadbaną kobietę, myślimy: „los jest niesprawiedliwy”, zamiast pomyśleć „co trzeba zrobić, żeby zadbać o siebie i swoją figurę”.
Rzeczywiście życie bywa niesprawiedliwe. Tak jest i już. Zaakceptuj to, nie pozostawaj jednak bezradna. Zamiast lamentować, tracić energię i obwiniać los – szukaj rozwiązań, działaj „Ten kto chce znajduje rozwiązania, ten kto nie chce – znajduje wymówki.”
Tkwienie w wyuczonej strefie komfortu, nie jest ci do niczego przydatne.  

Zamartwianie się i narzekanie, to wyuczone „wzorce” myślenia i postępowania, które stanowią samospełniającą się przepowiednię.

Zapraszam do zapoznania się z programem warsztatów „Potęga myślenia” .

Podaj dalej …

Dodaj komentarz